De avonturen van Laura

De laatste week op de boerderij

Woensdag 15 augustus

Vanochtend kwam Pórdís na het melken naar Guusje en mij toe. Ze vroeg of wij mee wilden op de laatste dag van haar paardrijtocht. Dat wilden we natuurlijk wel! We moesten snel ontbijten en omkleden en toen konden we gaan. De paarden stonden bij Akureyri en ze moesten vanaf daar naar huis. Er waren ongeveer 20 paarden en we waren met 5 personen. De rest van de paarden liep dus gewoon los mee. Het was echt heel gaaf om voor een kudde paarden aan te rijden! Halverwege kwamen we langs een paardenstal waar we pauze hadden. We hebben in totaal 4 keer van paard gewisseld. Het was een route van ongeveer 30 kilometer en het uitzicht was af en toe echt geweldig! We kwamen over de bergen aan de zee en gingen af en toe stijl naar beneden of omhoog. Het was heel bijzonder om mee te maken. Ik heb enorm genoten!

Donderdag 16 augustus

Vandaag moesten we als extra taak de mest uit het rooster halen. Het zal IJsland niet zijn als ze daar een makkelijke manier voor hadden. We moesten met de slang water aan het begin van het rooster laten lopen en met een plank moesten we tussen het rooster door de mest omhoog halen zodat het water er onder kwam en de mest weg zou drijven. We hebben ongeveer 4 uur in de mest staan roeren en we zijn halverwege. Bah wat een rot klus en bah wat een stank!

Vrijdag 17 augustus

Gelukkig geen poep roeren vandaag! Toen Guusje en ik om 16:30 uur de koeien gingen halen waren ze helemaal gestoord! Ze renden alle kanten op en wij dus ook. Toen we ze eindelijk uit de wei hadden liep er nog een jonge stier in de wei. Omdat ik hem niet kon krijgen besloten we om eerst de koeien naar de stal te brengen en zijn daarna terug gegaan om de stier te halen. Dat stomme beest rende alle kanten op behalve naar het hek. Guusje en ik zijn het hele weiland doorgekomen. Toen hij uiteindelijk uit de wei was rende hij vol een ander weiland in. Dus daar gingen Guusje en ik weer. Hup achter de stier aan! Wat hebben wij dat beest vervloekt. Toen hij uit het veld was rende hij vol door het draad de weg op. Gelukkig ging hij ook door het volgende draad de berm weer in. We hadden hem bijna bij de schuur toen hij zich ineens vol omdraaide en boos naar Guusje keek. We durfden er niet voor te blijven staan dus hij rende keihard terug naar een weiland waar de rest van het jongvee stond. Blijkbaar kwam hij daar ook vandaan dus uiteindelijk hebben we hem daar bij in het weiland gezet. Het humeur van Guusje en mij was niet helemaal top, maar we hebben flink veel beweging gehad!

zaterdag 18 augustus

Na het vegen van de schuur zijn Guusje en ik met de 3 andere workawayers naar het centrum gegaan. We zijn eerst langs de supermarkt gegaan om dingen te kopen voor het kampvuur van vanavond. Daarna hebben we een ijsje gehaald en hebben we heerlijk op het terras gezeten. Het is op het moment heel druk in het huis dus we wilden allemaal graag even uit te het huis. We hebben even lekker kunnen ontspannen. Na het avondmelken gingen we allemaal douchen en eten en zijn toen naar buiten gegaan waar het vuur al voor ons was aangestoken. We hadden muziek, chocolade en marshmallows en later kwam Benni nog bier brengen. We hebben echt lol gehad met z'n allen!

Zondag 19 augustus

Vanochtend konden we eerst uitslapen en de rest van de dag hoefden we ook niet zoveel te doen. Om 16:00 uur ging de familie weg en bleven wij met z'n vijven over om te melken. Het was de laatste keer melken voor Guusje en mij. We gingen de koeien halen, maar er was weer zo'n dom kalf dat achterbleef. We besloten om hem naar het melken te gaan halen. Het was best een vreemd idee om voor de laatste keer te melken. Gelukkig ging alles goed en snel. Na het melken gingen Guusje en ik met de zoon op de trekker mee om het achtergebleven kalf in de juiste wei te zetten. Het was een leuke laatste werkdag!

Johan en Heleen.

Het was weer prachtig om jullie belevenissen te lezen. Wel weer een hele ervaring rijker!!!!
Op naar het volgende avontuur!