De avonturen van Laura

De eerste week

Het is tijd voor een update over onze stage tot nu toe.

Zondag 15 juli 2018

Vandaag zijn we om 8 uur vertrokken vanuit ons air B&B en zijn we met de taxi naar het busstation in Mjødd gegaan. Hier vertrok de bus naar Akureyri om 9 uur. De rit duurde 6,5 uur, maar onderweg was er heel veel te zien. Geweldige uitzichten en heel veel paarden. Af en toe moesten we stoppen voor een paar schapen die op de weg liepen. Om 15:30 uur kwamen we aan in Akureyri. Er was nog niemand om ons op te halen, maar rond 15.45 kwamen de dochter van het gezin (Anna Agústá) en een workawayer uit Amerika (Emma) ons ophalen. We hebben een ijsje en wat boodschappen gedaan en zijn toen naar de boerderij gegaan. Toen we binnenkwamen schrokken we behoorlijk van de rommel en de enorme koeiengeur in het huis. Het huis is ook best smerig. Er zijn ook nog 2 workawayers uit Oostenrijk (Anna-Maria en Anna-Lena). Iedereen is erg aardig, maar de ouders zijn dus nog op vakantie. We hebben een rondleiding door de schuur gehad en we hebben de paarden gezien. De dieren zien er allemaal goed verzorgd uit, maar de schuur heeft echt hard onderhoud nodig. In de avond kwam Anna naar het huis om te vragen of iemand wilde helpen met de bevalling van een koe. Guusje en ik wilden natuurlijk wel. Gelijk onze eerste dag en we hebben nu al een kalf uit een koe getrokken! Dat was best bijzonder.

Maandag 16 juli 2018

Vanochtend moesten Guusje en ik de keuken schoonmaken. Er stond nog veel afwas van gisteravond en het was echt heel ranzig. Alles was hard geworden en overal zaten vliegen op. Overal in het huis zijn trouwens enorm veel vliegen. Na het schoonmaken zijn we naar de stal gegaan. Hier moest ik helpen met het losmaken van de koeien en ze naar buiten drijven. Daarna moest ik de poep naar het rooster trekken en erdoor duwen. Toen we klaar waren gingen we ontbijten en hebben we tot 15 uur niks gedaan. Dat was best saai. Om 15 uur ging ik helpen met het voeren van de kalfjes. Dat was echt schattig. Terwijl wij de kalfjes deden ging de rest de koeien halen. Toen de koeien binnenkwamen moesten we ze naar de juiste plek brengen (elke koe heeft een naam en een eigen plek in de stal). Dat was erg lastig omdat wij de plekken nog niet weten en seniornummers soms moeilijk te lezen zijn. Toen alle koeien op de juiste plek stonden en vast waren gezet kon het melken beginnen. Guusje en ik mochten de uiers van de koeien schoonmaken en daarna moest elke speen 10x met de hand gemolken worden. Dat was best nog lastig en in het begin kreeg ik er echt geen melk uit. Gelukkig ging het steeds beter. Na het melken gingen de koeien weer naar buiten en konden wij gaan eten.

Woensdag 18 juli 2018

Vandaag waren we met 6 personen dus het werd een beetje te druk in de schuur. Guusje en ik hebben het gras naast de schuur geknipt met een soort heggenschaar. Het was geen leuk werk, maar het resultaat was duidelijk te zien. Om 10 uur gingen we naar het huis om te ontbijten. We waren halverwege het ontbijt toen Anna naar boven kwam om te vragen of iemand haar en de dierenarts kon helpen. Guusje en ik wilden natuurlijk wel. Er lag een koe in het weiland die een kalf probeerde te krijgen, maar de baarmoeder was gedraaid. We kregen haar omhoog en hebben haar naar de stal gebracht. De dierenarts kreeg met heel veel moeite touwen om de poten van het kalf. We hebben geprobeerd om het kalf er zo uit te krijgen, maar het hoofd kwam niet mee. De dierenarts heeft haken in de oogkassen van het kalf moeten doen zodat we daar aan konden trekken. Uiteindelijk na een hele poos trekken kwam het kalf er eindelijk uit. Ze leefde nog, maar begon geen adem te halen. Helaas ging ze gelijk dood. De koe had melkkoorts dus ze kreeg een fles calcium via het infuus. Toen voelde ze zich beter. De dierenarts ging ook nog naar de koe kijken die zondag een kalf had gekregen want de placenta zat er nog in. Die moest er uit. Daarna ging ze ook nog bij de hond kijken want die was die middag aangereden door een automatische waarschijnlijk heeft hij flinke blauwe plekken, maar is er niks gebroken. De dierenarts kwam erachter dat Guusje en ik het allemaal super interessant vonden dus ze legde alles uit in het Engels en betrok ons er echt bij. Ze was erg aardig en nam goed de tijd voor de dieren en voor ons. Het was een hele leerzame en interessante dag!

Herna

Wat weer leuk om je zo te kunnen volgen! Wat weer een belevenis...veel plezier samen enne goed voor jezelf zorgen hoor! Liefs ?

Aileen

Jeetje auw haken in de oogkassen ':D ..
Moet je elke dat alle koeien met de hand melken? Hoeveel koeien hebben ze? Jullie komen straks terug met dikke gespierde handen haha ;p
Ik ben benieuwd hoe jullie de rest van de weken door komen:D
Leuk om te lezen, ik kijk uit naar het volgende verhaal ;p

Heel veel plezier nog Loedii xxxxx